chingu.....

Friday, December 31, 2010

korea oh korean.......(part 2)

sorila krn m'ambil mse yg lme nak smbg cite psl dunia hbrn KOREA ni....huhuhuhu......skrg ni demam K-POP smkn m'jadi2 dlm dunia hiburan seluruh dunia......kebanyakan peminat K-POP ni golongan PEREMPUAN la(salah srg eh akula)...huhuhu....nak2 artis K-POP ni ramai lelaki...huhuhu....chumel2 lak tu.....kih3...arini den kn sharekan pic artis2 K-POP ngan krg....ttp sorila...sume gmbr laki coz aku x lyn artis K-POP perempuan ni....hihihihi.....

oh won bin a.k.a. my chenta hati....

ft island....sarang sarang sarang

CNBlue...

SS501.....love ya.....

SUPER JUNIOR!!!!!!!.....drg mmg superb ar.......


T.max......

to be continue............

Wednesday, December 29, 2010

persediaan untk kembali ke sekolah...........

 uwaaaa....thn dpn dah jd senior kat sklh..huhuhu....thn last di SMKDMT sbg student....huhuhuhu...dan yg plg pntg....aku akn m'hadapi peperiksaan STPM thn dpn....psl p'sediaan....hurm.....95% complete.....gugugaga....x ssh nak cr keperluan coz JUSCO melaka sentiase menanti aku untk m'beli keperluan p'sekolahan kat sane....huhu...dr beg sampaila alat tulis...sume beli kat sne.....untk keperluan bljr plak....ade yg kne beli kat koperasi sklh...mmg seksa la nak beli brg....krg tgk pic bwh ni.......

ni la situasi kat sklh aritu....kne b'diri slm beberape jam br dpt byr...huhu....berebut-rebut....sape yg kne tlk tu mohon ampun erk...lgpun sape srh krg tolak aku.....wakaka

uniform dah siap tempah....fuh...kuning hitam.....itu bkn wrn kesukaan aku...tp x per....aku kena pakai jgk.....


huhuhu....beberapa hari lg aku akn mula memakainya......


pasal buku plak....aku x perlu risau sgt....buku2 abg aku msh blh digunakan lg....huhuhuh....jimat sikit....buku teks STPM bkn mrh....blh capai RM 40.00 sebuah.....huhuhu......


fuh......pasni ngadap buku setiap mase.....mmg masyuk ar....

x sabar nak kembali ke sekolah....huhu....aku dtg ke sklh dgn harapan untk b'jaye dlm hdp aku.....hurm...x mo main2 lg pasni...yg pntg target aku nak dapat pointer 3.50 ke atas t'capai...AMIN....

Sunday, December 26, 2010

alkisah naufal n muaz.....

si manja syg akk eqa ni nmenye.....AHMAD NAUFAL BIN HAFIZULLAH & AHMAD MUAZ BIN HAFIZULLAH......drg nilah yg selalu menceriakan hidup aku n family.....syg drg sesangat......drg ni mmg cerdik.....n pandai wat kite ketawa...kekadang tu ade jgk saje2 wat mrh....tp x blh nak mrh coz drg ni mmg suke membodek......umi ngan abi drg sporting sgt2......mmg best ar drg....huhuhu...rindu sgt2 ngan upin ipin.......drg nilah yg selalu wat aku ketawa....kalo aku x sht mst kuar dr mlt drg "akk eqa x sht ke??".....alala...hlg demam kalo drg ade....keletah drg mmg menceriakan hdp aku....cam astro ceria....wakakaka.......apepun.....hope adk2 akk b'jaye dlm hdp drg...akk eqa,mama,ayah,abg syafiq and abg izan SYG ADK2 SGT2..........

 ahmad naufal


                                                                            ahmad muaz








video my upin ipin.......

video


Saturday, December 25, 2010

suatu ketika dahulu.......

kali ni aku cite pasal aku mse kecik2 dulu.....wakaka....dulu comel....skrg b'tmbh2 cmlnye....wakaka....aku rindu zaman kanak2 ribena aku dulu...hurmm...andai dpt ku undur waktu dalam dunia...hurm...(berangan lagik)......huhu.......byk pengalaman pahit dan manis...hurm....igt dulu kecik2 kne denda ngan ayh sbb nakal sgt.....n adekalanya akulah yg dimanjakan...almaklumla....aku srg je puteri...wakaka....poyos....setiap ape yg aku lalui dlm khdpn aku dr dulu smp skrg mmg byk m'beri pengajaran kpd aku dan lbh b'hati2 dalam kehidupan aku...hurm....sume org pernah susahkan......hurm....skrg....x mau sdh2 ah...biarla mse tu b'lalu......yg pntg mse dpn aku....aku capai cita2 aku......aku akn cbe dptkan ape yg aku impikan selama ni...iaitu belajar di HARVARD UNIVERSITY dlm bidang EXECUTIVE EDUCATION...(berangan je lbh)...aku pun x tau same ade aku dpt ke x bljr kat sne....apepun kalo x dpt study kat sne pun.....study kat unversiti yg ade kat MALAYSIA ni pun ckpla......asalkan aku dpt capaikan impian mak n ayh untk tgk aku genggam segulung ijazah di atas nme aku sndr......dan akhirnya b'jaye dlm hdp dan tlg drg........hurmmmmmmm.......amin.....krg nak tgk aku mse kecik x???...x nak tgk sdh...wakaka....aku selitkan gmbr2 aku mse kecik2 dulu untk tatapan krg sume.......















 chumel x???wakaka....

Friday, December 24, 2010

I LOVE YOU AND I LOVE YOU......


huaa.....my chenta hati yg br ni lhr pd 26 march 1990 (sebaya abg den tu)....heheh... die ni dulu ahli kump. FT ISLAND....tp die tgglkan kump tu dan b'gerak secara solo....mle2 den keliru sgt2 sbb dlm dunia hbr korea ade 2 org yg b'name won bin....tp won bin lg satu tu pelakon n dah tua pun...(bagi den la)...tp yg ni mmg memikat hati dan sanubari den....to hong ki...i'm sorry bcoz you're not my sayang from now.....wakaka...poyos giles.....aku mle minat die lps dgr lagu "coming down from the heaven"......lg tu ost untk cite you're beautiful.....huhuhu.... 
SARANGHEYO OH WON BIN!!!!!!!!

so cute la u....huhu
 

 huhu.....sarang sarang sarang......(bkn "sarang brg" tau)
 
 wajah kesayangan beta...wakaka....poyos..
 


bunga ros tu untk den.....huhuhu
 
hadiah kat blkg tu untk den jgk...huhuhu

layan lg OH WON BIN ni erk....
tjk die I LOVEYOU AND I LOVE YOU....

  video


 








Thursday, December 23, 2010

STPM CADIDATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

thn dpn thn penentuan bg sume geng2 form 6 den.....arghhh...STPM OH STPM......itula PENENTUAN bg kami untk meneruskan PERJUANGAN kami untk ke universiti dan menggapai KEJAYAAN pada mse dpn....thn dpn bkn thn RILEKS tp thn PERJUANGAN & PENGORBANAN.....knp "perjuangan"??....kami prl b'juang habis-habisan (belajar) untk b'siap sedia ke medan peperiksaan akhir thn dpn......dan kenapa "pengorbanan"????.....kami prl mengorbankan mase kami untk menonton tv,rehat,melayari internet...n mse untk bc novel (bg yg bace nvlla)......kami prl menghabiskan wkt kami dgn buku,note dan sume bhn p'bljrn kami....we've no much time for ENJOY.....tp study2 jgk...kshtn mst dijage....solat jg dijage.....hua3...... yg penting kami sume akn
KASI GEGAR RESULT STPM THN DPN!!!!!!! 



Saturday, December 18, 2010

korea oh korean.......

smkn hr aku smkn MINAT dgn dunia hiburan KOREA....why????....hehehe....nie sume sbb plkn n p'nyanyi KOREA sume cute2 n nsem2 (yg lelaki je erk).....mmg memikat ati sanubari lorh....lg pun jln cite drama2 KOREA s'akan2 dekat dgn jiwa aku.....ckp psl lagu2 KOREA plak...walaupun x paham satu patah haram pun senikata lagu tu....irama n cr penyanyi KOREA m'nyanyikan lg tu mmg m'buatkan aku b'mnt untk dgr lg tu b'ulg2 kali......aku mmg mnt giler2 ngan jang geun suk,kim sang bum n lee hong ki....



        
                                                                 my chenta hati...huhuhu

smp di sini aje post aku kali ni.....aku akn smbg psl KOREA OH KOREAN x lme lg....wassalam....





Sunday, December 12, 2010

CiKgU tAdIkA yG mEmAnG sEnGaL!!!!!!!

Ada seorang cikgu tadika yang tak percaya wujudnya Tuhan. Dia pun berfikir bagaimana hendak mempengaruhi kanak-kanak di tadika tersebut supaya tak percaya wujudnya Tuhan. Tiba-tiba, dia mendapat satu akal...
Guru tadika : Anak-anak, nampak tak pen ini?
Murid-murid : Nampak cikgu.
Guru tadika : Pen ada kan?
Murid-murid : Ada cikgu.
Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen itu ke dalam poket dia dan kemudian bertanya lagi..
Guru tadika : Anak-anak, nampak tak pen?
Murid-murid : Tak nampak cikgu.
Guru tadika : Pen ada tak?
Murid-murid : Tak ada cikgu.
Guru tadika : Anak-anak nampak Tuhan tak?
Murid-murid : Tak nampak cikgu.
Guru tadika : Tuhan ada tak?
Murid-murid : Tak ada cikgu.
Guru tadika itu sangat gembira kerana tujuannya untuk mempengaruhi kanak-kanak itu berjaya. Tetapi.. dalam kumpulan kanak-kanak itu ada seorang budak yang pintar yang bernama Amin lalu dia pun mengangkat tangan...
Amin : Cikgu, boleh saya cakap sesuatu?
Guru tadika : Boleh, mari ke depan.
Amin : Kawan-kawan nampak cikgu tak?
Murid-murid : Nampak.
Amin : Cikgu ada kan?
Murid-murid : Ada.
Amin : Kawan-kawan nampak otak cikgu tak?
Murid-murid : Tak nampak.
Amin: Cikgu ada otak tak?
Murid-murid : Tak ada.

Saturday, December 11, 2010

Panduan memilih jodoh.....


Mencari pasangan hidup bukan mudah. Pasangan hidup maknanya pasangan untuk hidup bersama, bukan sekejap.
Jika umur panjang mungkin bersama sehingga 50 tahun.
Bangun bersama, makan bersama, berbual bersama, tidur bersama.
Berkongsi anak, berkongsi rumah, berkongsi rasa, berkongsi kasih.
Maka, mencari pasangan hidup ini memang perkara serius. Serius. Memang serius.
Jangan akibat si dia mengurat anda, maka anda terus terpesona dan bersetuju. Jangan semata si dia comel atau glamour, maka anda terus mengambilnya.
Fikir betul-betul. Solat istikharah dan banyakkan berdoa. Selagi belum tenang jiwa, tunggu dulu. Usah tergopoh gapah. Mencari jodoh, perlukan panduan. Perlu ada sandaran ilmu dan petunjuk.
Dalam banyak-banyak penulisan saya suka memetik sebahagian dari artikel Ust Hasrizal (Abu Saif) dalam lamannya SaifulIslam.com.
Antara yang menarik tulisan berikut:
Hadis Nabi SAW yang diulang-ulang sebagai slogan memanifestasikan keinginan berumahtangga.
Bukan tidak banyak penjelasan tentang hadis ini di pelbagai sumber maklumat yang ada. Tetapi sering anak muda kecundang dalam mengimbangkan kefahamannya dalam konteks TEPAT dan JELAS.
Selagi mana tidak tepat, selagi itulah jalannya tersasar ke sana sini. Kehidupan yang tidak ditentukan arahnya, adalah kehidupan yang tidak tentu arah.

Apa Tujuan Berumahtangga?
"Begin with the end in mind", adalah slogan kita untuk menepatkan matlamat kehidupan dan segenap peringkat perjalanannya.
Soal menentukan matlamat yang tepat, tidaklah begitu susah.
Berkahwin kerana harta? Harta bukan sumber bahagia.
Donald Trumph yang kaya raya itu pun pernah mengeluh dalam temubualnya bersama John C. Maxwell, "aku melihat ramai orang yang lebih gembira hidupnya dari hidupku.
Padaku mereka itulah orang yang berjaya. Tetapi semua orang mahu menjadi aku"
Harta bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.
Berkahwin kerana keturunan? Keturunan bukan jaminan sumber bahagia.
Syarifah hanya boleh berkahwin dengan Syed? Puteri hanya layak untuk Megat?
Atau pantang keturunan berkahwin dengan ahli muzik bak kata Mak Dara?
Soal keturunan bukan penentu mutlak kerana setiap manusia lahir dengan fitrah yang satu dan murni, lantas setiap mukallaf dan mukallafah mampu kembali kepada kemurnian itu, biar pun lahir ke dunia tanpa bapa yang sah sekali pun.
Keturunan bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.
Berkahwin kerana kecantikan? Ahh, yang ini rumit barangkali.
Cinta itu dari mata turun ke hati. Maka mata pemutus pertama.
Jika berkenan di mata, mudahlah mata memujuk hati.
Tetapi selama mana kecantikan menyenangkan kehidupan?
Kecantikan, biar secantik mana pun, akan pudar dengan perjalanan masa. Kecantikan, biar secantik mana sekali pun, boleh dicabar oleh naluri manusia yang mudah kalah dengan alasan JEMU.
Mahu berkahwin sementara cantik, dan buang selepas cantik dan kacak bergaya itu dimamah usia?
Cantik bukan sumber bahagia, ia bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.
"Maka pilihlah yang memiliki agama... nescaya sejahtera hidupmu", pesan Nabi SAW.
Benar sekali, pilihlah yang beragama.
"Maka saya kena kahwin dengan ustazah, saya kena kahwin dengan ustaz!", kata seorang pelajar 'bidang bukan agama'.
Penyakit "Tidak Jelas"
Setelah begitu tepat sekali kita menolak harta, keturunan dan rupa paras sebagai sebab untuk memilih pasangan, tibalah kita kepada masalah paling besar menguruskan fikiran tentang perkahwinan, iaitu penyakit "tidak jelas", apabila tiba kepada soal beragama.
Apakah yang memiliki agama itu mesti seorang yang ustazah atau ustaz?
Maka berkahwin dengan golongan ini, jaminan bahagia. Benarkah begitu?
Di sinilah penting untuk kita bezakan golongan yang TAHU agama, MAHU beragama dan MAMPU dalam beragama.
Soal mendapatkan ilmu sebagai jalan beragama, adalah prinsip besar di dalam Islam. Lihat sahaja langkah pertama proses wahyu, ia bermula dengan perintah BACA sebagai wasilah menggarap pengetahuan.
Tetapi apakah TAHU itu merupakah maksud kita beragama dengan agama Islam ini?
Sejauh mana gred 'A' yang digarap dalam subjek "PengeTAHUan Agama Islam" menjadi bekal dan perisai generasi Muslim dalam beragama?
"Yang memiliki agama" itu lebih luas dari sekadar sempadan tahu agama. Ia adalah soal MAHU yang menjadikan pengetahuan agama itu dihayati, dan MAMPU dalam erti dia sentiasa bermujahadah untuk memperbaiki diri.
Maka janganlah disempitkan maksud mencari yang beragama itu hanya pada mereka yang berlabelkan "jenama TAHU agama" tetapi apa yang lebih penting adalah mereka yang MAHU dan terbukti pada perbuatan hariannya dia sentiasa berusaha menuju MAMPU.
Dia mungkin seorang ustazah.
Dia juga mungkin seorang jurutera dan doktor.
Dia mungkin bertudung labuh.
Dia juga mungkin belum bertudung tetapi sentiasa mencari jalan untuk menuju kesempurnaan kebaikan. Dia seorang yang membuka dirinya untuk dibimbing dan diajar. Seorang yang 'teachable".
Hanya 'Beragama'?
Ada pula yang menyangka bahawa kebahagiaan rumahtangga itu terletak pada beragamanya pasangan kita. Soal harta, keturunan dan rupa paras tidak punya sebarang makna.
Maka jadilah seorang perempuan itu fasih lidahnya tentang agama dan rapi pakaiannya sebagai isyarat dia beragama, tetapi dia tidak mengetahui nilai harta.
Dia boros dan tidak bijak menguruskan harta rumahtangganya.
Dia nampak elok beragama, malah mungkin seorang pejuang agama, tetapi dia tidak peduli nilai keturunan dan kekeluargaan.
Dia tidak menghargai keluarganya sendiri, tidak menghargai keluarga suami atau juga keluarga isteri.
Padanya, soal keluarga dan keturunan bukan urusan agama.
Dia bijak dalam memperkatakan tentang agama, tetapi dia menjadikan alasan agama untuk tidak peduli kepada penampilan diri. Pakaiannya selekeh atas nama agama, kulitnya tidak dijaga bersih, beralasankan agama.
Jika perempuan, dia tidak peduli untuk mewangikan diri atau bersolek mengemas diri, kerana padanya itu semua bukan kehendak agama, dan si suami menikahinya bukan kerana itu.
Saban hari mukanya bertepek dengan bedak sejuk dan tubuhnya bersarung baju kelawar. Hambar..
Jika lelaki, dia biarkan diri selekeh dan sentiasa berkemban di dalam kain pelekat dan baju pagoda, membiarkan bau peluh jantannya tidak berbasuh, kerana semua itu tiada kena mengena dengan agama.
Jadilah agama, sebagai alasan untuk sebuah rumahtangga itu menjadi rumahtangga terhodoh, terburuk dan terselekeh... atas nama berkahwin kerana beragama.

Tuesday, December 7, 2010

KiTa SePaTuTnYa........................

Hubungan cinta sebelum perkahwinan merupakan satu cabaran bagi pemuda-pemudi hari ini. Jika kita terjebak dengan perkara ini, kita mestilah berpegang kepada prinsip-prinsip yang betul dan takut kepada Allah (khauf Allah) kerana sudah pasti syaitan akan sentiasa menghasut kita untuk melakukan maksiat.

Kita sepatutnya bersyukur jika si dia :
  • Menolak ajakan kita untuk keluar.
  • Tidak selalu mengadu kesedihannya.
  • Cemburu pada tempatnya.
  • Mengajak kita untuk bertahajud.
  • Mengajak kita menutup aurat dengan sebenar benarnya.
  • Mengingatkan kita atas dosa-dosa yang kita tidak sedari.
  • Mengajak kita untuk berkahwin jika sudah mampu.
  • Menahan dari melafazkan kata-kata cinta yang tidak hak kepada kita.
Kita tidak sepatutnya bersyukur jika si dia :
  • Mengajak kita keluar ditengah malam semalaman.
  • Mengadu pada setiap saat sehinggakan terluka 2 cm pun mahu mengadu.
  • Cemburu buta sampaikan marah walaupun sedikit.
  • Mengajak kita ke majlis-majlis maksiat.
  • Bangga dengan pakaian ketat yang terdedah kita.
  • Mengajak kita membuat dosa.
  • Menangguh pernikahan semata-mata untuk mengejar kesenangan dunia.
  • Selalu melafazkan kata-kata cinta setiap hari.

Sunday, December 5, 2010

Bagaimana ber"couple" cara islam....

Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik. Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya.
Rasulullah s.a.w. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.
 Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini.
Ustaz Hassan Din telah memberikan pendapatnya mengenai hal ini dalam Al-Kulliyah di TV3 pada 28 Julai 2006. Tajuk perbincangan Al-Kulliyah ketika itu agak menarik ; iaitu "Jodoh".

Masyarakat Sudah Lari
Apabila diminta memberikan pendapat beliau, beliau telah mengatakan bahawa cara masyarakat sekarang mengendalikan perihal jodoh telah lari daripada syariat yang sepatutnya.
"Sebenarnya dalam Islam, apabila seseorang lelaki itu telah berkenan dengan seorang wanita dan ingin menjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang.
Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan," terang beliau.

Konsep Meminang
Beliau juga menerangkan konsep peminangan ini. Kata beliau, "Ibu bapa mungkin sudah ada pilihan mereka sendiri. Oleh itu, dengan menyatakan niat kepada ibubapa, mereka akan berjumpa sendiri dengan wali perempuan tadi untuk mengenali keluarga dan calon menantu mereka dengan lebih jelas.
Setelah kedua-dua pihak bersetuju, barulah dijalankan upacara peminangan, iaitu kedua-dua insan tadi telah menjadi tunang. Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah haram perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda.
Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan," jelas beliau lagi.
Namun begitu, Ustaz Hassan Din menegaskan bahawa bertunang bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta.
Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini.
Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

Perigi Cari Timba
Ada pula yang berkata, "Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, 'macam perigi mencari timba', 'wanita tidak bermaruah' dan macam-macam lagi." Sabar dahulu saudari.
Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.
Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang. Begitulah yang diajarkan dalam sirah.
Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk mengikuti sunnah baginda Rasulullah s.a.w.?
Cuma biarlah caranya sesuai dengan cara masyarakat kita. Jika seorang wanita itu telah mempunyai calon suami yang baik dan soleh, suarakan-lah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

Indahnya Cara Islam
Lihat, betapa indahnya Islam mengaturkan perjalanan hidup penganutnya. Cukup teratur dan sitematik. Cara ini dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan perkara-perkara lain yang tidak diingini. Dalam masa yang sama, ia menuju kepada pembentukan keluarga bahagia yang diidamkan oleh semua manusia kerana itulah fitrah insani. Insya-Allah jika segalanya dilakukan dengan niat ikhlas kerana Allah dan bukan atas dasar nafsu dan keduniaan semata-mata, Allah akan mempermudah urusan itu.

Friday, December 3, 2010

welcome 2 my blog..........

salam ukhuwah.......
disini kita tautkan hbgn p'sahabatan.....
harap ianya kekal selamanya...
melalui shbt kita meluahkan masalah...
dan kawan yg setia akn sentiasa menasihati rknnya.....
die jgk x mahu melihat rknnya sedih....
aku dambakan seorang rakan yg akn sentiasa memahamiku...
dan sentiasa ada disampingku dikala susah dan senang.........
adakah akn ku temui di sini??????
hurm........^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...